Lite Taxi-skvaller

Vi taxiförare snackar mest om två saker när vi träffas; dels skryter vi om våra körningar  (jfm fiskehistorier), dels snackar vi skit om våra konkurrenter. Här följer två vittnesmål från kunder som åkt med våra konkurrenter. Visst förekommer det att vi inom taxisthlm gör bort oss, men förhoppningsvis inte av den här magnituden.
Hör gärna av dig med dina egna taxi-historier (ping leif schulman).
1.
(Utdrag från 020 taxi Facebook sida som försvinner lika fort från sidan, raderad av 020.)
”I lördags kväll, efter en trevlig middag hos vänner, beställde jag och min flickvän genom Taxi 020 en taxi från Kärrtorp till Solna. Eftersom jag även hade min hund med mig bad jag om att få en taxi anpassad för att ta med husdjur.

Efter ett tag kom taxin, och jag noterade att den inte var utrustad för hund, dvs. det fanns inget nät som skiljde bagageutrymmet från baksätet, vilket innebär att vid en eventuell krock så hade min 40 kilo tunga mastifftik kommit farande som en projektil genom passagerarutrymmet. Trots det valde jag att åka med taxin, något som i efterhand skulle visa sig vara ett dumt beslut.
När jag upplyste taxichauffören om att jag ville åka till Solna såg han ut som ett frågetecken. Han visste inte var denna uppenbarligen avlägsna avkrok till Stockholm låg. Jag sade åt honom att knappa in min adress i GPS:en. Inte heller detta gick enligt plan, då taxichauffören inte talade svenska. Det hela slutade med att jag fick knappa in adressen själv. Redan nu började jag ana oråd, och värre skulle det bli.Resan gick bra fram till dess att vi låg på Frösundaleden och taxichauffören trots vägledning av GPS missade avfarten mot Solna. Då jag påpekar detta väljer han att tvärnita mitt på E4/E20. Bakifrån kommer bilar i mycket hög fart som får väja i panik för att inte köra rakt in i oss. Både jag och min flickvän skriker till taxichauffören att köra, och påtalar det livsfarliga i den situation han försatt oss i. Taxi 020’s chaufför börjar då BACKA för att komma tillbaka till avfarten. Jag skriker återigen på honom och ser i princip livet passera i revy när ytterligare bilar undviker oss i sista sekund – full kaos råder. Då försöker taxichauffören köra över refugen/gräsmattan som skiljer E4 från avfarten mot Solna. Han kör givetvis fast, men står med halva bilen ute i körfältet. Till slut kommer han loss och vi lyckas övertyga honom om att åka till nästa avfart och vända för att ta oss tillbaka till Solna. Jag upplyser honom även om att det är dags att slå på taxametern vilket han också gör.Väl i Solna betalar jag taxin, eftersom jag inser att det inte är någon större idé att diskutera händelsen med en person som inte talar samma språk som jag själv. Min nära-dödenupplevelse kostade mig 414 kr.

Efter kontakt med Taxi 020 kundtjänst har jag nu fått ersättning med 200 kr i värdecheckar. Då jag påpekade det absurda i att inte betala ut åtminstone den summa jag betalat upplyste ni mig om att ni av princip aldrig betalar ut full ersättning om hela taxiresan genomförts.

För ordningens skull ska jag väl påpeka att jag egentligen struntar i pengarna, jag kommer knappast att använda de där värdecheckarna ändå, eftersom jag inte planerar att resa med Taxi 020 i framtiden.

Med ganska ovänlig hälsning.
XXX XXX”

2.
”Okej, tänkte jag kunde berätta om en rolig grej som hände i helgen när jag hälsade på gamla polare i Stockholm.

Vi är tre stycken polare som ska hämta upp den fjärde som anländer på Arlanda och tar sedan flygbussen in till Cityterminalen där vi ska hämta upp honom. Detta är på kvällen runt klockan 22:00 i fredags. Vi möter upp honom där och ska bege oss hem för att förtära jävligt mycket alkohol och tilltugg. Vi går ut på gatan där bussarna anländer, för att ta en taxi. Som ni kanske vet har taxi-kurir monopol på den biten av cityterminalen. Vi går ut och ska sätta oss i första bästa taxin. Det är nu det roliga börjar – precis innan vi sätter oss kör det fram en taxibil och skriker att vi ska ta första bilen i kön (de har väl något inbördes kösystem). Men vi sätter oss i bilen och struntar i det, då hoppar taxichauffören, som ropade att vi skulle ta en annan bil, ut och hindrar oss från att stänga ena dörren. Ena polaren blir flyförbannad och går dit och puttar bort taxisnubben som blockerar dörren så den går att stänga. Vi är tveksamma till situationen men vill bara komma hem så vi sitter kvar. Taxichauffören som ska köra vår bil säger att det är okej, så vi sitter naturligtvis kvar.

Taxichauffören som ropat och blockerat dörren blir nu ännu argare, svordomar och några väl valda arabiska fraser åker ur från båda taxichaufförernas munnar. Nu är de riktigt arga på varandra, för att den ena anser att den andre brutit mot det inbördes kösystemet de har där. Girig som våran chaufför är vill han behålla oss och kämpar tappert för det. Nu är de som sagt riktigt arga på varandra. Taxichauffören som ropat och blockerat börjar gorma mer och mer, men nu har våran chaufför fått nog och kastar sig ut ur bilen (båda pendlar mellan att vara utanför bilen och sätta sig) och springer mot taxichauffören som blockerade dörren – de springer mot varandra i full fart och hoppar in i varandra och det hela urartar till ett fullskaligt slagsmål med slag och sparkar. Fler taxichaufförer strömmar dit och försöker mota bort dem från varandra. Vi som bara vill komma hem går därifrån och försöker ta oss hem på ett annat sätt. När vi går därifrån skriker de ”svennejävlar” efter oss. Vi går därifrån och tar ett annat bolag, ringer upp taxi-kurirs kundtjänst och berättar om hela spektaklet och påpekar hur oerhört proffsigt vi tycker chaufförerna agerade. 

Notera att detta var två taxichaufförer från Taxi-kurir – alltså samma bolag! 

Som lite diskussion kan jag ju fråga, är det verkligen vårt fel, måste vi ta taxin först i kön?

Någon som kanske varit med om något liknande?”

Som bonus bjuder jag på den här bilden på en kamrat som hamnat lite snett.

taxitopp


Posted

in

by

Tags:

Comments

Ett svar till ”Lite Taxi-skvaller”

  1. Anders Gustavsson profilbild
    Anders Gustavsson

    Skandal! spelade Wordfeud och försökte få in ordet ”guldsot” men tji! Det finns ej heller med i SAOL… Men ”gulsot” gick bra..

Lämna en kommentar